Köpvillkor för Energizons Online-butik ”Webbutik.energizon.se”

Overview

För oss på Energizon är det viktigt att du som kund blir nöjd med ditt köp. Därför vill vi erbjuda våra kunder så bra villkor som möjligt. Det ska vara enkelt och bekvämt att handla på Energizon.

Du hittar information genom att skrolla vidare. Där kan du exempelvis läsa på om våra garantier, betalningsalternativ och leveransvillkor. Du hittar också information om hur du går till väga om du mot förmodan inte skulle bli nöjd med ditt inköp.

Ett tryggt köp

Vi tycker att det är viktigt att du känner dig trygg när du handlar hos oss. Våra certifieringar visar att Energizon är ett företag som du verkligen kan lita på och att våra villkor gäller.

Många betalningsalternativ

Valmöjlighet är viktigt för oss, och vi stannar inte vid att erbjuda våra kunder marknadens bredaste sortiment av energioptimering. Vi erbjuder också ett stort antal betalningsalternativ, så att du som kund kan betala ditt inköp på ett sätt som passar just dig.

Bra garantier

Hos oss får du också bra garantier på ditt inköp. En lång garanti ger trygghet en längre tid. Hur lång garanti vi kan erbjuda beror på vilket varumärke det rör sig om.

Möjlighet att utnyttja ROT-avdraget

När du beställer installation via Energizon har du möjlighet att utnyttja ROT-avdraget. Med hjälp av ROT-avdraget kan du få ned priset på din installation. Att utnyttja ROT-avdraget är både enkelt och smidigt. Energizon ansöker om ROT-avdraget för dig och du betalar mindre redan från början. Det enda vi behöver är ditt personnummer och fastighetsbeteckningen.

Viktigt för dig som inte köper installation av oss

Den nya F-gasförordningen (517/14) förbjuder försäljning av de flesta typer värmepumpar om det inte kan ”[…] bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat […].

Om du inte beställer installation utav oss, måste du därför meddela certifikatnummer, för den som ska installera din värmepump. Du kan fylla i certifikatnummer i kassan, och innan vi har fått certifikatnummer kommer vi inte att leverera produkten till dig.

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Energizon i Sverige AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Energizon ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).
Energizon förbehåller sig rätten att neka en order.

Priser

Våra priser anges alltid inklusive moms och ROT där Rot-avdraget är giltigt. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. 

Allmänna villkor för tjänster

Detta är allmänna villkor för våra tjänster. Det finns också specifika villkor för olika typer av installationer, och du måste godkänna dessa krav innan du kan genomföra ditt köp.

Väntetid för installation

Väntetid för installation kan variera beroende på säsong, tillgänglighet och yttre omständigheter som tex väder, strejk, sjukdom. Normal väntetid för installation är 2-5 veckor.

Täckning installatörsnät

I vissa områden har vi ingen eller dålig täckning av installationer. Ibland förändras täckningen i vårt installatörsnätverk snabbt. Vi förbehåller oss därför rätten att annullera köpet av tjänst, om vi av någon anledning inte har möjlighet att utföra denna. Vi kommer att kontakta dig, och du har självklart möjlighet att annullera hela ordern, om du så önskar.

Standardiserade installationer och tjänster

Vi erbjuder standardiserade installationer. För varje installation ingår arbete, material, restid och förberedelser. Specifika villkor och vad som ingår i respektive installation hittar du där du köper installationen, i ditt leveransbesked. Vid köp av tilläggstjänster från Energizon i Sverige AB anges vad som ingår i respektive tilläggstjänst. Som kund, ska du ha läst igenom vad som ingår i den installation du har valt. Du har också ansvar för att se till att de förutsättningar som specificeras i installationen uppfylls vid installationstillfället. Du ansvarar som kund för, och har rätt till, att annulera tjänsten om villkoren inte är upp till förväntan för installationen. Annulering ska då ske högst 2 dagar efter utskick av leveransbesked och villkor till angiven mejladress.

Om du behöver något extra

Om du vill ha hjälp med mer än det som ingår i en vanlig standardinstallation, kan du avtala detta direkt med din försäljare. Kontaktinformation till din utvalda säljare finns i leveransbeskedet.

Tillstånd

Vi på Energizon förutsätter att du som kund har alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras. Skulle en tredje part efter installationen komma med krav om demontering av anläggningen, frånsäger sig Energizon alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering eller åtgärd av fasad. Alla dessa kostnader efterfaktureras dig som kund.

Rotavdrag

Vid en installation har du (privatperson) möjlighet att utnyttja rotavdraget. Du betalar mindre från början och vi ansöker om rotavdrag åt dig.

Se avsnitt om Rotavdrag för mer information.

Elinstallation

Huruvida elinstallation ingår i installationen specificeras på varje installation. Var noga med att kontrollera vad som ingår i den installation du beställer. Ytterligare villkor enligt leveransbeskedet.

Installation på hög höjd

Vissa produkter kan installeras på en lite högre höjd. I våra standardinstallationer specificeras viken höjd som maximalt ingår som standard. Om du önskar installation på en höjd över maxhöjd, kan du förhandla detta direkt med din säljare, mot en extra kostnad. På alla höjder över 3 meter tillkommer dessutom ”risktillägg”. På arbeten över fyra meter kan skylift behövas, denna kostnad faller på dig som kund, men be gärna din säljare om hjälpa att hyra den. Berätta om dina önskemål för säljaren innan installationen, så ni kan komma överens om vilka extra förberedelser som krävs och vem som ska göra vad.

Förberedelser för kund

Vilka förberedelser som krävs specificeras för varje installation och det är ditt ansvar som kund att se till att genomföra alla förberedelser som krävs enligt villkor för installation. Om installatören anländer till platsen och inte kan genomföra installationen, debiteras du som kund, en bomkörningsavgift enligt villkoren för installationen.

Resa och resetillägg

Installatören ska kunna nå installationsplatsen i egen bil. Eventuella avgifter för parkering, färja eller andra transportavgifter betalas av kund. Om installatören inte kan nå installationsplatsen i egen bil, måste lösning för installation avtalas direkt med säljaren.

Avbokning

Om avbokning sker senare än 24 timmar innan installationen är inbokad kommer du, som kund, att få betala för bomkörning. Du kan även tvingas betala för bomkörning om förutsättningarna för installation inte uppfylls vid installationstillfället och installatören därför inte har möjlighet att utföra den aktuella installationen.

OBS: medan Corona-viruset härjar i Sverige är det viktigt att du avbokar din installation vid minsta symptom på luftvägsinfektion. Vi vill inte utsätta våra installatörer för några risker. Skulle installatören komma hem till dig och det visar sig på plats att ni är sjuka, kommer du som kund få betala för bomkörning. Vi håller oss uppdaterade runt Folkhälsomyndighetens riktlinjer och kommer att anpassa våra villkor efter de senaste direktiven.

Betalning

Kortbetalning

Energizon erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Energizon. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

1. Allmänt

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Energizon upplåtna.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta

Betalningstiden är alltid minst 10 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.

Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

3. Faktureringsrutin konsument

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.

4. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Faktura

Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Energizon i Sverige AB med det krediterade beloppet.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi fakturahanteringen. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Energizon i Sverige AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.

Om du har betalat fakturan

Energizon i Sverige AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Energizon i Sverige AB kontaktar dig via e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.

Kortbetalning eller direktbetalning

Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:

När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.

Förskottsbetalning

Vid köp mot förskottsbetalning kommer vi att skriftligen begära in kontouppgifter från dig. Kontouppgifterna måste inkomma till oss skriftligen då vi av säkerhetsskäl inte tar emot denna information över telefon. Vi sparar inga kontouppgifter från när köp genomfördes.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot förskottsbetalning:

När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en återbetalning. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Återbetalning sker till de bankuppgifter som du inkommit med och tar mellan 1-3 bankdagar.

Klarna

Alla återbetalningar via klarna hanteras enligt Klarnas villkor för köp och/eller delbetalning.

ROT-avdrag

När du köper en installationstjänst hos oss, har du möjlighet att utnyttja ROT-avdraget.

Vi gör det enkelt för dig – det enda du behöver uppge vid beställning är:

  • Ditt personnummer
  • Fastighetsbeteckningen för den fastighet där arbetet ska utföras.

Med rotavdraget får du ned kostnaden på din installation. Tänk dock på att du själv är ansvarig för att du är berättigad till ROT-avdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av den preliminära skattereduktionen som Energizon i Sverige AB har dragit av, har Energizon i Sverige AB rätt att efterfakturera det belopp som Skatteverket inte beviljat.

Förutsättningar för ROT-avdrag

Du får maximalt göra rut- och rotavdrag om 50 000 svenska kronor per år.

Skatteverket ställer bl.a. följande krav, för att rotavdraget ska gå igenom:

  • Du ska ha svenskt personnummer och vara obegränsat skatteskyldig i Sverige
  • Du måste ha fyllt 18 år
  • Du måste stå som ägare till den fastighet där projektet utförs senast vid betalningsdatum
  • Din fastighet måste vara minst 5 år gammal
  • Du måste själv ha betalat för tjänsten
  • Du måste ha betalat in tillräckligt mycket skatt

ROT-avdrag får utnyttjas av småhusägare, däribland kolonilott- och fritidsbostadssägare, samt bostadsrättsinnehavare. Hyresrätter inkluderas alltså tyvärr inte, eftersom man då inte står som ägare till fastigheten. För bostadsrätter är det endast möjligt att utnyttja rotavdrag för arbete som utförs inomhus, eftersom utsidan ägs av bostadsrättsföreningen.

Företaget som utför installationen måste ha F-skattesedel, vilket Energizon i Sverige AB naturligtvis har.

» Läs mer om rotavdraget hos Skatteverket

Att ansöka flera tillsammans

Om ni är två ägare till fastigheten, kan ni ansöka om rotavdrag tillsammans. Det innebär att ni kan göra avdrag på 100 000 kronor.

Du betalar mindre direkt

Rotavdraget administreras av företaget som tillhandahåller tjänsten. Det kallas fakturamodellen och innebär att Energizon i Sverige AB minskar totalbeloppet för installationen redan innan du gör någon betalning.

Det enda du behöver göra, för att vi ska kunna ansöka om rotavdraget åt dig, är att lämna in de uppgifter vi behöver (personnummer och fastighetsbeteckning). Efter installationen ansöker Energizon i Sverige AB om det resterande beloppet hos Skatteverket. Uppgifter ombes av Energizon till kundens angivna mejl om inget anges vid köptillfället.

Om du får avslag på rotavdraget

Det är ditt ansvar som kund att veta om du har möjlighet att utnyttja rotavdraget. Därför ber vi dig att kontrollera så att du har rätt att ansöka om rotavdrag och vara noga när du lämnar in de uppgifter som behövs för att vi ska kunna ansöka.

Stämmer inte de uppgifter som du har angivit, kommer vi att maila dig och be dig komplettera med korrekta uppgifter. Har du inte svarat på detta mail inom 14 dagar kommer Skatteverket automatiskt att avslå din ansökan om ROT-avdrag. Har du inte svarat på vårt mail, där vi ber om kompletterande uppgifter, har Energizon i Sverige AB rätt att fakturera dig resterande belopp.

Om din ansökan får avslag, för att du inte hade möjlighet att utnyttja rotavdraget, kommer vi att skicka en faktura på det återstående beloppet.

Energizon i Sverige AB behöver följande uppgifter

När du gör din beställning av värmepumpsinstallation, så behöver vi på Energizon i Sverige AB två uppgifter av dig:

  • Ditt personnummer
  • Fastighetsbeteckningen för den fastighet där arbetet ska utföras.

OBS: Det personnummer som rotavdraget ska göras för, måste även stå som ägare på fastigheten.

Om du inte har dessa uppgifter tillgängliga vid beställningstillfället, går det bra att återkomma med uppgifterna i efterhand. Vi ansöker om rotavdrag hos Skatteverket först efter att installationen är utförd och betald.

F-gasförordningen

F-gasförordningen (EU/517/2014)kräver att vissa av våra produkter installeras av en certifierad kyltekniker. Det handlar om produkter där en köldmediekrets sluts vid installationen.

Om du köper installation utav oss

Om du väljer att köpa installationen utav oss, garanterar vi att kylfirman som utför installationen (oftast Energizon i Sverige AB) är certifierad i enlighet med lagen.

Om du inte köper installation utav oss

Om du väljer att själv hitta en installatör till din värmepump, måste du som kund bevisa att installationen utförs av ett certiferat företag. Vi levererar inte denna typ av produkter innan du som kund har delgett oss ett certifikatsnummer.

Vilka produkter gäller detta?

Kravet att installation utförs av certifierad kyltekniker gäller produkter där köldmediekretsen sluts vid installationen:

  • Alla luft-luftvärmepumpar
  • Luft-vattenvärmepumpar av split-modell (köldmedium mellan innedel och utedel)
  • All AC av modellen split-aggregat (fast installerad)

Vad står det i f-gasförordningen?

I F-gasförordningen står att ”Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat.”

» Läs mer hos kemikalieinspektionen 

Frakt & Leverans

När installation beställs samtidigt som köpt produkt försöker vi alltid att optimera leveransen av gods satt i relation till vald produkt och installation, se villkor / förutsättningar för just din produkt.

Leveranstid

Normal leveranstid 1-15 arbetsdagar. (med reservation för slutförsäljning).

För vissa produkter, som t.ex. solceller, gäller varierande leveranstid.

På grund av omständigheter som är utanför Energizon i Sverige ABs kontroll, kan leveranstiden i enstaka fall bli förlängd, exempelvis vid extrem väderlek, hög belastning eller strejk.

Har du några frågor angående leveranstid av den produkt, som just du är intresserad av, så tveka inte att höra av dig till oss via mail eller per telefon.

Vid eventuell försening kontaktar vi dig och du har då rätt att häva köpet kostnadsfritt.

Förbokning

Vid förbokning kan inte vi garantera att varan kommer att levereras och vi kan endast ange en ungefärlig leveranstid. Vid förbokning finns inte varan ännu på vårt lager, så skulle det bli problem med tillverkning eller leverans m.m. så kan vi åberopa Force Majeure.

Vid förbokning av en artikel i kombination med installation, bokas installation upp först när artikeln är tillgänglig, enligt aktuell väntetid för installation. Vi har vid köptillfället ingen möjlighet att utlova vilken väntetid det är för installation när artikeln väl finns att tillgå.

Fraktkostnad

Fraktpriset beror på vad det du beställer kostar och hur stort det är. Du ser automatiskt fraktpriset i din varukorg och priset justeras automatiskt om du lägger till eller tar bort produkter. Fraktpriset redovisas också i den orderbekräftelse som du får via e-post i samband med din beställning.

Paket

Leverans med paket sker med lokalt postombud i ditt område antingen direkt till din adress eller till närmaste utlämningsställe.

Pallgods

Leverans av pallgods sker direkt till angiven leveransadress. Godset lämnas alltid på närmaste plats, som är framkomlig för transportörens fordon. Det är viktigt att du i dina kunduppgifter anger ett telefonnummer, där du lätt kan nås under dagtid.

Som kund ansvarar du för att informera om var godset ska lastas av. Saknas information om var kund önskar att godset placeras, utser föraren en lämplig plats.

Normalt görs ett försök att köra ut godset. Utkörning sker vardagar mellan 08:00 och 16:00. Finns ingen mottagare på plats levereras godset till närmaste utlämningsställe för avhämtning. Ny utkörning kan beställas via transportören till en extra kostnad som debiteras av transportören.

Fraktskador

Transportskador som är synliga på emballaget måste skrivas på fraktsedel vid mottagande, samt anmälas till transportbolaget och Energizon i Sverige AB. Kvittera inte mottagandet förrän eventuell felaktighet har noterats på fraktsedel (fraktföretagets kvittensdel) Var noga med att kontrollera din försändelse vid mottagandet, att du fått riktigt antal kolli jämfört med frakthandlingen och att allt gods är oskadat.

Transportskador som inte är synliga på emballaget måste anmälas inom 3 dagar från mottagandet, dvs. uppackning av vara måste ske omgående. Transportskador som inte anmälts inom 3 dagar från mottagande ersätts ej.

Det är alltid du som kund som skall reklamera & framställa ersättningskrav. Detta görs direkt till transportören, enligt deras gällande rutiner.

Det är bra om du behåller allt emballage.

Undantag för solceller

Solceller ska packas upp av installatör. Om skadan upptäcktes först vid uppackningen (dolt av emballage) måste anmälan ske till transportföretaget senast inom 10 dagar efter mottagandet. Behåll allt emballage, tills installationen är klar.

Ångerrätt

Du som privatperson har enligt lag 14 dagars ångerrätt. Vid köp av produkt kombinerat med installation är ångerrätten gällande till 24 timmar innan installationen påbörjas, dock längst i 14 dagar. Installationen ses som påbörjad på utsatt starttid.

Alla returer återsänds ända till dörr, med exempelvis Postnord.

Följande måste dock uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

  • Produkten ska returneras i väsentligt oförändrat skick
  • Produkten får ej vara använd eller trasig.
  • Produkten skall returneras i originalförpackning samt med inneremballage.
  • Produkten skall vara komplett med samtliga tillbehör och originalhandlingar.

Om ovanstående punkter inte uppfylls så kan vi inte godkänna din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden.

Kontakta oss först via e-mail på support@energizon.se eller per telefon innan du returnerar en vara. Du får då information av oss om hur du går tillväga med returen. Önskar du returnera en vara så står du själv för returfrakten.

Vid ånger av tjänst/installation

Vid ånger av tjänst/installation gäller att ångerrätt löper ut senast 24 timmar innan utförande av tjänst påbörjas. Tjänster ses som påbörjade på utsatt starttid.

Beställningsvaror

Ångerrätt enligt Distansavtalslagen gäller ej för beställningsvaror eftersom dessa är speciellt beställda från leverantör. Varan kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och ej heller returneras efter leverans.

Om en vara definieras som Beställningsvara anges detta under Köp-knappen på avsedd produkts produktsida.

Reklamation

Här hittar du information om du vill reklamera ditt köp.

Leveransförseningar

På grund av Covid-19-epidemin, så kan försändelser komma att bli försenade då vissa av våra leverantörer har haft stopp i sin produktion. Vi försöker i största möjliga mån hålla våra kunder informerade angående de leveransdatum vi får till oss.

Har du ändå frågor angående leveranstid ber vi dig ställa dessa frågor genom att svara på det mail du fick med din orderbekräftelse. Vi kommer ta hand om din fråga så snart vi kan.

Reklamera ett köp

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara under förutsättning att varan är behäftad med ursprungsfel. Men vänta inte med att påtala felet. Vänligen följ vår reklamationsrutin och invänta respons innan du skickar tillbaka några varor. Vi kontaktar dig med de uppgifter som du behöver för att skicka tillbaka varorna till oss.

Så här gör du din reklamation

Du gör din reklamation genom att följa reklamationsrutinen. För att vi ska kunna behandla en reklamation, måste all information inkomma. Gå därför igenom alla stegen nedan, innan skickar din reklamation.

1. Modellbeteckning och serienummer

Skriv ner modellbeteckning och serienummer för produkt.

2. Hitta ditt ordernummer

Ordernumret finns i ämnesraden i mailet du fick som orderbekräftelse.

3. Ta reda på ditt installationdatum

Kolla upp när installationen genomfördes.

4. Felbeskrivning

Var noggrann när du skriver felbeskrivningen så går din handläggning snabbare. Om du exempelvis meddelar oss, vilken felkod produkten uppvisar, går det fortare för oss att reda ut vad det är för problem och se till att rätt åtgärder vidtas.

5. Till reklamationsformuläret

Nu är du redo att skicka reklamationen till support@energizon.se. Ämnesrad: Reklamation {ordernummer}

Vi tar bara emot reklamationer på varor som är köpta via Energizon. Har du inte köpt installationen via oss hänvisar vi till den installatör du anlitat.

Viktigt

Om du har garanti kvar på din pump så står inte du för några kostnader vid fabrikationsfel eller (om du även beställde installation utav oss) installationsfel.

MEN om vi inte kan konstatera något fel när vi är ute på plats eller om felet beror på handhavande eller slitage, så kommer kostnaden att debiteras dig som kund. Därför är det viktigt att felet måste kunna konstateras när montören är på plats.

Fraktskador

Är godset skadat vid leverans? Kontakta oss på Support@energizon.se. Ämnesrad: Fraktskada {ordernummer}

Ångerrätt

Som kund har du också ångerrätt vid köp i vår butik. Läs mer om vad som gäller, om du vill ångra ditt köp på avsnittet om ångerrätt på denna sida.

Vad händer efter lagd reklamation?

Här får du information om vad som händer efter att du har lagt en reklamation.

Du har registrerat din reklamation. Vad händer nu?

1. Handläggning

Först handlägger vår reklamationsavdelning reklamationen. Vi kontrollerar att vi fått in all data vi behöver för att bedöma felet på din vara. Ibland kan handläggaren kontakta dig och lösa problemet per telefon. Om en reservdel behövs kan i de flesta fall handläggaren beställa eventuell reservdel direkt och lägga ut reklamationen till en installationsfirma. Vid vissa fall måste en installatör besöka dig och göra en felsökning för att se vad det är för fel.

2. Mail om preliminärt tilldelad installatörsfirma

Om du inte fått ett mail eller samtal innan från en handläggare på Energizon så kommer du få ett mail som talar om att din reklamation har tilldelats en preliminär installationsfirma. Så snart som denne har accepterat uppdraget kommer du att få ytterligare information.

3. Mail med förslag på tid för reparation

Du kommer senare få fler mail där installatören sänder ut information angående förslag på reparationstid. På grund av Covid-19 -epidemin kan inte installatören boka upp dig som kund innan han har fått eventuell reservdel. Många leverantörer har längre leveranstider än normalt.

4. Installatören besöker dig och reparerar din vara.

Luft-luftvärmepump – är aldrig primär värmekälla

En luft-luftvärmepump är alltid bara ett komplement till en primär värmekälla. Om du installerar en luft-luftvärmepump ska du därför behålla el-elementen, så att dessa kan hjälpa till vid riktigt låga temperaturer eller om luft-luftvärmepump går sönder. Du kan inte få någon kompensation för förlorad besparing eftersom en luft-luftvärmepump är ett komplement.

Vad är en primär värmekälla?

Enkelt förklarat är en primär värmekälla en värmekälla som kan ge huset hela dess årsbehov av värme. Många värmepumpar, pelletspannor, elpannor, vedpannor, oljepannor, gaspannor och fjärrvärme kan användas som primär värmekälla.

Mer information

Pröva tvister med hjälp av utomstående organ

Vid eventuella tvister i samband med reklamation så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Garantier

Garantier ges utöver vad som stadgas i Konsumentköplagen resp. Köplagen. Om inget annat anges, gäller garantivillkoren både privatpersoner och juridiska personer (såsom organisationer och företag).

Din orderbekräftelse gäller som underlag för garantin; du får inte något separat garantibevis. OBS: vissa varumärken måste registreras hos tillverkaren för att garantin ska gälla. Denna information står på respektive produkt.

För att materialgarantin ska gälla måste luft-luftvärmepumpar, AC (av luft-luftvärmepumpsmodell) och luft-vattenvärmepumpar (av split-modell) installeras av certifierad kylfirma.

Vad är garanti?

En garanti är en typ av extra försäkran till varan eller tjänsten som kan lämnas av en tillverkare och/eller försäljare om att upprätthålla en viss typ av kvalitet och funktion under den avsedda tiden.

Vad är totalgaranti?

Med totalgaranti menas att om det uppstår fel på själva produkten eller ingående komponenter kommer en installatör och ersätter den trasiga delen. Garantin gäller ej skador orsakade p.g.a. handhavandefel. Ej heller skador från yttre åverkan som t.ex. blixtnedslag eller skadegörelse.

Korrekt handhavande formuleras i respektive bruksanvisning. Det förväntas även att värmepumpen handhas med sunt förnuft för att undvika att skador på pumpen skapas.

OBS för solceller

För att garantin ska gälla får endast behörig installatör utföra ändringar på levererat material, om inte speciellt tillstånd givits av Energizon i Sverige AB eller produktens tillverkare. Det är köparen som ansvarar för att inga obehöriga personer öppnar eller utför ändringar på levererat material.

Vad är kompressorgaranti?

Kund har rätt att få en ny kompressor skickad till sig, om kunden kan påvisa fel på den befintliga. Kunden ansvarar själv för att den nya kompressorn monteras korrekt. Energizon kan neka kunden en ny kompressor om kunden verkar ha fel, eller att orsaken till felet beror på bristfällig skötsel, bristfällig installation, skadegörelse el. dyl.

Vad innebär materialgaranti?

Materialgaranti är en av de vanligaste formerna av garantier som lämnas till en slutkund och innebär ett extra skydd vid produktfel, där köparen under sin garantitid erhåller den defekta delen eller komponenten från säljaren eller tillverkaren.

Montering, utbyte och felsökning av tekniker ingår inte i denna typ av garanti.

Kundens ansvar

Kostnader för felsökning eller monteringsarbete där Energizon inte informerats och i förhand godkänt att arbete skall utföras ersätts ej. Visar det sig att installatör orsakat felet genom felaktigt montage etc., måste installatören själv stå för denna kostnad. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras besöket. Garantin omfattar inte förbrukningsmaterial såsom filter etc. Inga anspråk på kringkostnader kan heller ställas på till exempel förlorad energibesparing etc.

Om du anser att din produkt har ett fel, kan du kontakta oss via våra kontaktuppgifter. Vi tillhandahåller reservdelar då eventuella fabrikationsfel inträffar, förutsatt att de använts normalt och installerats i enlighet med gällande normer.

Jag fick avslag på min garanti, varför då?

Garantierna gäller under normala förhållanden och förväntningen av konsument och/eller ägare av produkten är att den används med sunt förnuft, under normala förhållanden och att produktens skötsel och-serviceanvisningar efterföljs. Ett fel som uppstår på grund av vanvård eller oaktsamhet kommer inte att repareras på garanti.

Reklamationsrätt – inte samma sak som garanti

När du har köpt en produkt har du alltid genom konsumentköplagen rätt att reklamera varan till säljaren inom tre år, olikt garanti som kan fortsätta längre än tre år.

Reklamationsrätten ger dig som konsument chansen att påpeka för säljaren ett ursprungligt fel på produkten och få hjälp att åtgärda det. Till exempel genom rådgivning, besök och reparation.

Felet skall reklameras till säljaren inom vad man kallar för skälig tid. Alla produkter som reklameras till säljaren inom två månader räknas som skälig tid, men även fall som reklameras efter kan räknas som skälig tid beroende på omständigheterna.

Bevisbördan skiftar beroende på när felet inkom till säljaren. Reklamerar man felet inom sex månader ligger ansvaret hos säljaren.

Reklamerades felet efter sex månader så ligger bevisbördan hos köparen.

Att pröva ett fall med utomstående part

I de fall när man bedömer att oberoende, utomstående part bör få göra ett utlåtande till hur en tvist eller reklamation bör lösas finns hjälp att få av t.ex. Allmänna reklamationsnämnden.

Man bör ta i beaktning att allmänna reklamationsnämnden inte har någon juridisk makt och att alla tvister inte kan avgöras av andra än av svensk domstol.

Här nedan finner du länkar till olika myndigheter och organ gällande reklamation och konsumenträtt.

Allmänna reklamationsnämnden

www.arn.se

Konsumentverket

www.konsumentverket.se

0771-423300

Rabattkoder

Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Om inte annat anges gäller våra Erbjudanden i en (1) dag.

Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

En rabattkod kan endast lösas in vid en ny beställning på Webbplatsen och den kan ej dras av från en lagd order i efterhand.

Rabattkoder kan endast nyttjas en gång per kund, produkt och beställning. Endast en rabattkod per beställning.